I flere år har detailhandlen, særligt tøj og skobutikker i landets mindre byer, haft det svært. Først kom finanskrisen, der gjorde at en stor del af den danske befolkning var nødsaget til et skrue gevaldigt ned for deres forbrug. Tøj og andre forbrugsgoder blev derfor nedprioriteret.

Derefter vandt nethandlen samtidig større og større indpas blandt danskerne, hvilket gjorde situationen endnu vanskeligere for de traditionelle fysiske butikker.

Men for nogle detailhandlere har sagen været en anden – her har man formået at vende bøtten rundt. I stedet for at se sig slået af diverse webshops, så har man valgt af kombinere nethandel med den fysiske butik samtidig med en specialisering som andre webshops ikke har kunnet følge.

En af disse få butikker er Chopin på Jægersborg Allé. Chopin har succes med at følge modens inderste væsen: Der skal ske noget nyt hele tiden og der skal nye varer på hylderne hver dag. I dag sælger den progressive lokale butik varer til hele Europa

 

Muligheder frem for begrænsninger

Det handler nemlig om at se det spændende og givende i købstendenserne. Man skal tage det bedste med fremfor at se sig selv slået og overhandlet indenom.  Verden er i konstant udvikling, og derfor kræver det, at man som forretningsdrivende tør følge med og prøve nye ting af.

En webhop er en kæmpe ekstraudgift for en detailhandel hvis den skal drives seriøst, særligt hvis man ikke selv har plads til lager og kan finde ud at af drive webshoppen og løbende opdatere den med nyheder.

Mange butikker i dag efterspørger derfor også personale der har erfaring ikke kun med salg men også med nethandel.

I dag er der derfor mange veletablerede fysiske butikker, som også satser stort på nethandel. De får designet webshops der look-mæssigt udstråler det image butikken også forsøger at udstråle. På den måde åbner de også op for kunder andre steder i landet, som måske er bosat geografisk langt fra den fysiske butik.

 

Sociale medier er vejen frem

Hvis man er en butik der beskæftiger sig med salg af modetøj, så er det sjældent nok blot at have en pæn butik og en ny webshop. Forbrugerne skal også gøres opmærksom på, at butikken findes.

Her bør man først og fremmest læne sig op af alle de former for gratis sociale medie platforme der findes. I Danmark er særligt Facebook og Instagram yderst relevante platforme. Men det varer ikke længe før de slet ikke er relevante længere. Stærkt går det.

Tal fra 2017 viser, at hele 67% af alle danskere er på Facebook og 29% på Instagram. Det gør begge kanaler til oplagte måder, at få kontakt med sin målgruppe.

Begge medier er gratis at oprette og gratis at bruge. Man kan dog vælge, at betale for annoncer, så man herved opnår et endnu større reach. En ny algoritme i Facebook gør dog at du skal “booste” din opslag før nogen særlig antal ser dem.

Som modebutik er særligt Instagram velegnet. Man kan eksempelvis på daglig basis, gerne flere gange om dagen, tage billeder af tøj fra butikken.

Sæt det sammen på en smart måde, læg billedet på Instagram og skriv pris på de forskellige items, så kunderne let kan finde den info de søger. Det er dog ikke det vigtigste sted at starte.

Det absolut vigtigste er at blive set på søgemaskinerne som Google, Bing og Yahoo. Det gør Chopin, der toppen i søgeresultaterne på stort set alle deres mærker. Du kan have den perfekte og absolut dyreste webshop, det nytter bare ikke noget hvis du ikke bliver set på nettet.